fbpx

OFTE STILTE SPØRSMÅL: Fritidskortet

Om Fritidskortet

Hva er Fritidskortet?

Fritidskortet som et personlig gavekort som kan brukes til å betale medlemsavgift og kontingent for en eller flere faste og organiserte fritidsaktivitet.

Fritidskortet skal bidra til at flere barn og unge får delta i fritidsaktiviteter. Mulighet til deltakelse i fritidsaktiviteter reduserer risiko for utenforskap og er en viktig arena for mestring, sosial læring og fellesskap. 

Hvilke kriterier som gjelder for bruk er litt ulikt avhengig av hvilken ordning kommunen har. De som har lokale ordninger har sine egne kriterier – se mer under Lokale fritidskortordninger. 

Kommuner som har Fritidskortordning via Barne- og familiedepartementet (Bufdir) har en del felleskriterium for ordningen.  

Fritidskortet skal være universelt og for alle barn i alderen 6 til fylte 18 år. 

Arbeidet med Fritidskortet skal ha særskilt fokus på å få utsatte grupper som i utgangspunktet har lav deltakelse, til å benytte kortet.

Foreløpig varer Fritidskortordningen som er støttet av Bufdir til sommeren 2022. 

Les mer om denne ordningen på Bufdirs nettsider.

Lokale fritidskortordninger

Mange kommuner har sine egne Fritidskortordninger uavhengig av statlig finansiering gjennom pilotprosjektet i regi av BUFDIR. Hver kommune setter da sine egne krav og retningslinjer for ordningen. Se Spørsmål om Fritidskortet for å finne link til din kommunes informasjonsside.

Spørsmål om Fritidskortet og Fritidskortordningen

Se kommunen egen infoside for informasjon om Fritidskortordningen, generelle veiledere og kontaktinformasjon for hjelp til bruk.

Arendal

Drammen

Fauske

Haugesund

Kristiansund

Kvam

Kvinesdal

Levanger

Namsos

Nærøysund

Råde

Sokndal

Tromsø

Volda

Voss

Hvem kan få fritidskortet?

Blant kommunene som er med i pilotprosjekt for Fritidskortet skal tilskuddet gjelder for barn og unge mellom 6-18 år. Oversikt over kommuner som er med i pilotprosjektet finner du her:

BUFDIR – Fritidskortet og pilotkommuner

For lokale fritidskortordninger gjelder kommunens egne regler.

Fritidskortet – for deg som skal bruke Fritidskortet

Hvordan hente fritidskortet?

 Slik henter du Fritidskort:

  1. Gå inn på din kommunes direktelink. Eks. arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
  2. Lag deg en personlig brukerkonto/logg inn.
  3. Gå til din personlige profil, og velg “hent fritidskortet”

Du vil få beskjed om å verifisere deg via ID-porten, legge til ditt barns fødselsnummer (eller D-nummer) og navn.

Hvordan bruke fritidskortet?

Slik betaler du med fritidskortet:

1. Gå inn på din kommunes kalender, eks. arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
2. Logg inn
3. Gå til din personlige profil
4. Velg hvilken organisasjon du ønsker å betale til, og fyll inn nødvendig informasjon (KID-nummer, beløp, etc).
5. Trykk “Betal faktura”.

Hvem kan jeg bruke fritidskortet hos?

Du kan benytte fritidskortet til betaling hos alle arrangører med merket «Fritidskortet». I arrangøroversikten kan du filtrere på arrangører som er godkjent for fritidskortbetalinger.

Når du skal betale med Fritidskortet vil du også få en liste over alle arrangører som er registrert med Fritidskortbetaling.

Jeg har D-nummer, hvordan gjør jeg det?

Du som har D-nummer kan hente og bruke Fritidskortet på din kommunes friskus-plattform: dinkommune.friskus.com (bytt ut «dinkommune» med navnet på dinkommune).

Når du henter Fritidskortet må du verifisere deg. Det gjøres via ID-porten og her kan du velge mellom MinID, Buypass eller Commfides. (i tillegg BankID med brikke og mobil, men disse krever personnummer).

Slik skaffer du deg elektronisk ID

Når du skal legge til Fritidskort for barnet ditt oppgir du personnummer eller D-nummer til barnet. 

 

Se hele instruksjonsvideoen for hvordan du laster ned fritidskortet her.

Hvordan dele tilgang til Fritidskonto med flere brukere?

Flere brukere kan dele tilgang til den samme Fritidskontoen. Dette gjøres på en trygg og sikker måte ved at den brukeren som har Fritidskontoen tilknyttet sin profil kan dele pin-kode for kontoen med person som også skal ha tilgang. Denne personen velger så Opprett Fritidskonto som vanlig og oppgir fødselsnummer og pin-kode.

For å finne pin-koden gå til din profil og velg Del tilgang fra Fritidskontoen du vil dele:

OBS: Navn og fødselsnummer i dette eksempelet er fiktivt.

For å få tilgang til en Fritidskonto hvis du har fått pin-kode:

Velg Opprett Fritidskonto under fanen Fritidskonto på din profil. Oppgi fødselsnummer og pin-kode.

 

Min klubb bruker Hoopit. Kan jeg betale med Fritidskortet?

Ja. Hoopit støtter betaling med Fritidskortet. Her finner du oppskift på hvordan du kan betale med Fritidskortet når du mottar en betaling i Hoopit:  https://support.hoopit.io/nb/articles/4825773-betale-med-fritidskort-i-hoopit

Jeg får beskjed om at jeg allerede har hentet fritidskortet?

Fritidskort blir fylt på automatisk for hver ny periode og ligger hos den brukeren som først hentet Fritidskortet. For å få tilgang til et kort som noen andre har hentet, se veiledning om Hvordan dele tilgang til Fritidskortet.

Du finner ditt/dine Fritidskort ved å gå til din profil. Hvis du ikke finner det her kan det skyldes at du har registrert deg dobbelt (med ny bruker). Logg ut igjen og forsøk å logge inn med ditt tlfnr. eller epost. Kontaktperson i din kommune kan hjelpe deg å sjekke hvilken profil Fritidskortet er hentet ut på.

TIPS: slett den kontoen du ikke bruker og legg til både tlfnr. og epost på din aktive bruker – da kan du logge inn med det du vil – og finner Fritidskortet når du skal bruke det.

Hvis du fortsatt har problemer – ta kontakt med oss så hjelper vi deg.

Jeg får melding om at betaling har feilet - Avvist av banken
Feilen kan skyldes:
  • Har du lagt inn feil KID nr? Sjekk at rett KID nr. er oppgitt.
  • Registrert kontonr. stemmer ikke med betalingsinformasjon hos bruker. Sjekk med foreningen at kontonr. de har registrert stemmer overens med betalingsinformasjonen du har mottatt. 
  • Bruk av KID nr. uten at KID er påkrevd. Dersom ingen av årsakene over gjelder og du forsøker å oppgi KID nr. – be lag/forening sjekke om de har krysset av for at KID er påkrevd i registreringen.
Hvis du fortsatt har problemer – ta kontakt med oss så hjelper vi deg.
Min klubb bruker Klubbadmin/MinIdrett. Kan jeg betale med Fritidskortet?

Ja. Via MinIdrett finner du betalingsinformasjon du trenger for å kunne betale med Fritidskortet.

  • Logg inn i Friskus.
  • Gå til din profil og Fritidskortet.
  • Her velger du arrangør du skal betale til fra listen av arrangører.
  • Sjekk at kontonr. stemmer med kontonr. på betalingsinformasjon. Dette må stemme for at betalingen skal bli godkjent. Finner du feil her – sjekk at du har valgt rett organisasjon, evt. ta kontakt med din organisasjon for å melde fra om feil.
  • Velg hvilket Fritidskort du vil betale med.
  • Skriv inn KIDnr. evt annen informasjon.
  • Skriv inn hele beløpet.
  • BEKREFT
  • Dersom Fritidskortet ikke dekker hele regningen kan gjenværende beløp betales via nettbank. Gjenværende beløp regnes ut for deg.

Fritidskortet – for deg som er arrangør/lag/forening/organisasjon

Hvordan koble fritidskortet til min arrangørside?

Slik kobler du Fritidskortet til din organisasjon:

  1. Logg inn på dinkommune.friskus.com, for eksempel arendal.friskus.com eller drammen.friskus.com
  2. Gå til arrangørsiden du administrerer (via Arrangøroversikten eller din profil)
  3. På arrangørsiden – gå til fanen som heter Fritidskortet                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
  4. Bla helt ned til du ser boksen “For
    organisasjonen”                                                                                                                                                                                                            
  5. Trykk Koble til Fritidskortet.
  6. Sett opp Fritidskortet og fyll inn informasjon.

OBS: Betalingsinformasjon må være likt som på faktura til medlem/deltaker. Vær sikker på at kontonr. stemmer og at dere huker av riktig på bruk av KID eller ikke. Kontroller mot en utsendt faktura. Hvis det registreres feil betalingsinformasjon – vil alle betalinger bli avvist av banken.

Instruksjonsvideoer


Ønsker du å lære mer om å bruke Friskus?

Vi har laget instruksjonsvideoer på Norsk, Engelsk, Arabisk og Fransk!